معارج

این وبلاگ بهترین تلاوت ها را برای شما می گذارد

معارج

این وبلاگ بهترین تلاوت ها را برای شما می گذارد

۰۹
فروردين ۹۵

دغاغله در گفت‌وگو با فارس:

ارزش تلاوت‌ قاریانی چون «محمود شحات انور» سالها بعد مشخص می‌شود

خبرگزاری فارس: ارزش تلاوت‌ قاریانی چون «محمود شحات انور» سالها بعد مشخص می‌شود

یک استاد قرآن کریم با ناصحیح خواندن استفاده از کلمه افول برای قاریان مصری گفت: تلاوت امروز قاریان مصری برابر با ذائقه مردم است و همانگونه که ارزش تلاوت مصطفی اسماعیل سالها بعد مشخص شد در آینده ارزش واقعی کسانی چون محمود شحات معلوم می‌شود.

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس در ادامه گفت‌وگو با کارشناسان هنر تلاوت درباره دلایل افول تلاوت در مصر دقایقی را با «مهدی دغاغله» استاد قرآن کریم به گفت‌وگو نشستیم که از حضورتان می‌گذرد.

استفاده از کلمه افول برای قاریان مصری مناسب نیست

دغاغله استفاده از کلمه افول برای قاریان مصری را صحیح ندانست و گفت: به نظر من اصلاً صحیح نیست که ما دوره‌های مختلف تلاوت در مصر را با هم قیاس کنیم زیرا هر دوره اقتضاعات خود را دارد و قاریان قرآن بر اساس اقتضائات زمان خود تلاوت می‌کنند و ممکن است در آن زمان ارزش نوع و نحوه تلاوت مشخص نشود.

ارزش واقعی تلاوت قاریانی چون محمود شحات سالها بعد مشخص می‌شود

وی در این خصوص ادامه داد: هنگامی که «مصطفی اسماعیل» و یا «عبدالباسط» ظهور کردند بسیاری فراد به شدت به آنها انتقاد داشتند و تلاوتشان را غنای حرام می‌دانستند اما سالها بعد عموم مردم و حتی قاریان قرآن ارزش تلاوت مصطفی را فهمیدند. اکنون هم این موضوع صادق است و نباید محمود شحات انور را با محمد رفعت قیاس کنیم و به نظر من ارزش واقعی تلاوت قاری بزرگی چون محمود شحات سالها بعد روشن می‌شود.

سرعت و دغدغه‌های زندگی سبب شده مردم برای استماع تلاوت زیاد وقت نگذارند

این استاد قرآن کریم با اشاره به رشد رسانه‌ها و تفریحات بشر گفت: در گذشته مردم سرگرمی چندانی نداشتند و رادیو تنها رسانه آنها بود از این رو زمان زیادی برای استماع تلاوت صرف می‌کردند و ممکن بود عده‌ای تا ساعت‌ها پای محفل تلاوت بنشینند. اما امروز اینگونه نیست گوناگونی رسانه‌ها و تفریحات مختلف و دغدغه‌های زندگی سبب شده تا افراد وقت زیادی برای استماع تلاوت صرف نکنند از این رو تلاوت کوتاه 15 یا 20 دقیقه‌ای یک قاری را باید پای حوصله مستمع گذاشت و نباید آن را با یک تلاوت 1 ساعته قاریان قدیمی قیاس کرد.

تغییر تلاوت‌ها بنا به تغییر ذائقه مردم رخ داده است

این استاد قرآن شتاب گرفتن زندگی و سرعت کارها را از دیگر دلایل تغییر تلاوت‌ها و حتی کوتاه شدن زمان آن دانست و گفت: زندگی امروزی با زندگی دوران گذشته بسیار متفاوت است و شاید تغییرات 50 سال اخیر را نتوان با کل تاریخ قیاس کرد از این رو ریتم زندگی بسیار تند شده و انسان‌ها به سمت فعالیت‌های سریع و کوتاه رفته‌اند حتی در موسیقی هم ذائقه‌ها فرق کرده و امروز خلاف گذشته که مردم موسیقی ملایم گوش می‌دادند علاقه‌ها به طرف موسیقی‌های ریتمیک و سریع رفته در تلاوت هم به دنبال تغییر ذائقه مردم تغییر کرده و قاریان مطابق با خواست مردم و حوصله آنها تلاوت می‌کنند.

قاریان امروز مطابق با زندگی امروز تلاوت می‌کنند

دغاغله با اشاره به اینکه تلاوت قاریان امروز مصری متفاوت است و افول ندارد گفت: من دوباره می‌گویم تلاوت قاریان مصری در زمان حاضر افول نداشته و فقط قاریان مطابق زندگی امروز تلاوت می‌کنند اما عده‌ای این تلاوت‌ها را با تلاوت‌های ستارگان پیشین مصر قیاس می‌کنند و می‌گویند تلاوت افول کرده است. به نظر من تلاوت قاریان مصری افول نداشته و این تغییرات کاملاً طبیعی است.

در حوزه تفسیر هم مردم به دنبال تفسیر کوتاه و جامع هستند

وی این اتفاقات را شامل تفسیر قرآن هم دانست و گفت: در گذشته مردم از تفاسیر سنگینی چون المیزان و یا سایر تفاسیر استفاده می‌کردند اما امروز قرآن دوستان بیشتر به تفاسیر کوتاه و کلید‌ واژه‌ای علاقه نشان می‌دهند و از آنجایی که فردی مانند حجت‌الاسلام قرائتی تفسیر خود را با ذائقه مردم مطابقت داده استقبال از تفسیر وی و یا از این دست تفاسیر بسیار بیشتر است.

برخی آثار هنری تاریخ مصرف بیشتری دارند

این استاد قرآن کریم در پاسخ به این سؤال که چرا تلاوت برخی از قاریان مصری هنوز با وجود گذشت دهها سال جذاب است و مردم از آنها لذت می‌برند گفت: آثار برخی قاریان بار هنری زیادی دارد و این امر سبب شده تاریخ مصرف برخی آثار بیشتر و با وجود تغییر زندگی و حتی تغییر ذائقه‌ها هنوز محبوب باشد اما هر اثر یک تاریخ مصرف دارد و شاید در آینده این تلاوت‌ها تنها در ویترین قرار گیرد و چندان استفاده نشود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۰۹
مهدی نوری

محمودشحات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی